Sekarang ni dah berbagai jenis phone yang release. Semua developer bersaing-saing nak tarik minat kita untuk gunakan produk dorang. Oleh sebab tuh, kita sebagai pelanggan ni, jangan le membabi buta je beli ape-ape produk dorang yang baru release.Kene fikir dulu dengan baik-baik kecuali kalo mak bapak korang jenis yang cop duit.So, kat sini aku nak share sikit beberapa tips yang aku guna kalo nak membeli phone baru dengan korang.



Budget
yang ni merupakan 1st step dan paling penting dalam pemilihan phone baru nih. Sebab korang kene pastikan bakal-bakal henpon yang korang nak tu mesti la yang dalam lingkungan kemampuan korang. Jangan la beli henpon pon dah macam beli kereta sampaikan korang terpaksa buat loan pulak. Sumpah kerat jari memang tak berbaloi kalo korang buat loan semata-mata nak beli phone.


Saiz
Macam aku, aku minat henpon-henpon yang saiz sederhana je. Tak nak la gedabak besar balingcampakanjing, or kecik gila macam kreditkad. Ape yang penting tuk aku, saiz tu mestila yang sedap-sedap je nak pegang. Tak nak la saiz yang kne 2 tangan nak pegang, dan taknak la kecik sampai nak pegang 1 tangan pun leceh. Untuk pengetahuan, lelaki amat peka dengan saiz. haha..


Penggunaan
ada 3 cara penggunaan yang biasa aku tengok. 1st, yang kaki camwhoring. 2nd, yang kaki messaging. yang last, kaki internet/3g,GPRS dan memacam. So, pastikan korang dalam group yang mana dlu. Jangan main beli ikut trend je. Kalo macam aku, aku jenis yang suka mesej dan camera, so aku beli phone yang ade keypad and ade camera. Seriously, kalo korang jenis suka mesej, jangan beli touch screen phone. Memang susah mengikut pengalaman aku gunakan HTC aku.



Pandangan kawan
Yang ni memang selalu aku praktikkan. Bila da berkenan dan tepat dengan tips yang kat atas, tak semestinya korang dah bole beli phone yang korang idam-idamkan. Make sure tanya dulu dengan kawan ataupun family yang rapat mengenai phone yang korang bakal beli tuh. Dapatkan dulu pandangan dorang. Untuk lagi mudah, rajin-rajinkan la bertanya kat mana-mana forum yang ada kat Malaysia nih. Biasa kat forum mesti forumer2 yang lain akan tolong korang dalam buat keputusan pembelian phone tuh.

Selamat membeli ye.Eh, kalo korang ade lagi tips lain, bole letak kat komen ye, nanti MrNamie updatekan kat dalam post ni lagik.

UPDATE kawan:
Yiena_kms: make sure yang ori..

P/s: MrNamie sungguh jarang membeli phone, sebab tu kalo nak membeli kene pilih yang betul-betul memuaskan.