Pernah tak waktu korang tengah jalan-jalan tetibe datang sorang budak pakai kopiah datang kat korang pastu cakap "Kak saya dari madrasah bla bla bla..nak minta derma sikit".


Korang pernah ke tertanya-tanya betul ke dorang ni dari madrasah?..ataupun dorang ni cuma satu sindiket meminta sedekah yang menggunakan nama madrasah untuk meminta sedekah?. Bukan niat aku nak kutuk atau pon memperlekehkan dorang ni, tapi kita sebagai penderma mempunyai hak untuk mengetahui kebenaran. Betol tak?




Berdasarkan pengalaman aku sebagai seorang yang "bernasib baik", salu gile jumpe orang yang minta sedekah camni. hehe.. Aku salu jugak tanya dari mana asal madrasah diaorang tu sebenarnya. Kalo area dekat-dekat tu mayb aku ade la jugak taw pasal madrasah-madrasah yang ada. Skali aku tnya, jawapan yang dorang kasik wat aku terkejut."Kami dari madrasah bla bla bla yang beralamat di Kedah bang.". Jauh gila ka ape dari kedah korang datang mintak sdekah kat Melaka nih. Kalo menda camni biasa nya aku da saspek sesuatu yang pelik. Takkan orang-orang di sekitar kedah suma kedekut tak nk derma smpai kan dorang terpaksa ke Melaka ni nak mintak sedekah. Betol tak pemikiran waras aku?hehe...


Lagi satu yang aku heran, diorang ni biasanya seorang-seorang je. Kalo betol la memang betol la madrasah berkenaan dari kedah nun, takkan la madrasah tu cuma hantar seorang je pelajar madrasah tu ke Melaka semata-mata untuk mengutip derma. Apa yang aku maksud kan kat sini, kalau dari jauh tu mesti kita dapat tengok kesan-kesan kewujudan mereka kat area yang berhampiran kan. Macam bas madrasah ke, grup-grup penghuni madrasah yang laen ke, baru la tak meragukan kita. Yang ni dah la sorang-sorang minta sedekah, pastu dari Kedah pulak tuh. Cakap pulak lancar xde loghat langsung macam dari kedah. Tak kan la baru mintak derma kat melaka da ilang loghat kedah dorang. Sigh..


Bagi aku, perkara ni sepatutnya polis kene buat pantauan je. Mana-mana yang mintak sedekah tu tahan je mintak tunjuk IC ataupun ape-ape je butir pengenalan yang ada. Bukan ape, aku kesian tengok sikap baik hati rakyat Malaysia ni disalah gunakan oleh pihak-pihak macam nih. Bukan niat aku nak halang korang menderma, tapi sebelom menderma, kita sepatutnya check dlu latar belakang peminta derma nih. Bukan main bantai je sumbat duit kat dalam tabung tuh. Kalo betul semua organisasi yang dorang nyatakan tuh, baru la korang derma.


So, ape pendapat korang lak? korang terus derma ke or usha-usha dulu background dorang macm aku? hehe


P/s: pasni nak wat macam ade kisah kat entry blog aku baca, dia suh baca doa qunut dulu nk kompomkan betul-betul pelajar madrasah. takkan belajar madrasah tak reti doa qunut. hehehehe

Sumber gambar: http://asmawati.com/gambar/Donation_icon.jpg